Groep 1 en 2 op onderzoek!

In groep 1 en 2 leek het de afgelopen weken wel op een tuintje, er groeiden een heleboel plantjes in de klas!
De kinderen uit groep 1 en 2 waren namelijk druk bezig met een onderzoek.
Ze hebben uitgezocht hoe een zaadje een plantje kan worden!

In de eerste les hebben we samen met Drebbel en Co gekeken wat nu eigenlijk een plantje is.
Daarna hebben we zaadjes geplant.
Eén potje met zaadjes stond in het licht en kreeg water.
In het tweede potje kregen de zaadjes geen water.
Bovenop het derde potje, zetten we een bloempot. Daardoor stond dat potje in het donker. We gaven dat potje met zaadjes wel water.
Ook hebben we bedacht wat er zou kunnen gebeuren.
Groeit er bijvoorbeeld een plantje uit een zaadje, als het potje in het donker staat?

Twee weken later keken we welke plantjes het meest gegroeid waren.
Drebbel en Co hadden een envelop voor ons meegenomen.
In die envelop zat voor elk kind een vergrootglas.
Net als echte onderzoekers konden we daardoor heel goed kijken!
Een kind noemde het vergrootglas dan ook een onderzoekers-spiegel.
In groepjes bekeken we onze plantjes daarna nog eens heel goed met het vergrootglas.
We konden vaak goed het verschil tussen de plantjes zien.
Sommige blaadjes waren donkergroen, andere blaadjes waren lichtgroen.
Ook waren de stengels bij de plantjes die in het donker hadden gestaan, veel dikker. Bij de potjes waar de zaadjes geen water hadden gekregen, zagen we meestal geen blaadjes of worteltjes.

Drebbel en Co hadden ook een zakje met spulletjes gebracht. In het zakje zaten blokjes, touwtjes en plakband. Met die spulletjes konden we de plantjes opmeten. We werkten goed samen tijdens het meten.
Veel groepjes ontdekten dat het plantje in het donker het langste was geworden!

Na alle ontdekkingen, wilden sommige kinderen nog meer onderzoeken.
Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als we het plantje in de moestuin gaan zetten?

Wordt vervolgd!