Ekster wil slapen

De kinderen uit groep 3 en 4 zijn als ontwerper aan de slag gegaan tijdens de lessen wetenschap en technologie.

Eerst hebben we nagedacht over het werk van een ontwerper.
We kwamen erachter dat ontwerpers vaak oplossingen bedenken voor problemen. Ontwerpers vinden ook veel nieuwe dingen uit.
Wat denk jij? Wat zou een probleem geweest zijn van diegene die de stoel heeft uitgevonden?

De uitdaging
Nu we weten wat een ontwerper doet, kunnen we aan de slag met onze uitdaging!

Ekster bezorgt post. Ze is een postekster! Ze heeft al veel brieven bezorgd. Nu wil Ekster even uitrusten en slapen.
Maar…er zijn veel katten in de buurt en zelfs een vos!
Ekster vraagt de kinderen van groep 3 en 4 om hulp. Ze heeft wat spulletjes in haar posttas. Kunnen de kinderen met die spulletjes een veilig slaapplekje voor Ekster maken?

Ideeën verzamelen
Een ontwerper gaat niet meteen iets maken. Nee, een ontwerper gaat eerst ideeën bedenken, zo veel mogelijk! Samen met een maatje bedachten wij ook ideeën: hoe kan je met de spulletjes een veilige slaapplek voor Ekster maken?
Wist je dat je op een heleboel verschillende manieren de spulletjes uit het tasje van Ekster kunt gebruiken? Samen kwamen we vaak tot nog betere ideeën!
Aan het einde van de eerste les kozen we de beste ideeën en maakten we een ontwerp.

Maken – testen – verbeteren
Tijdens de tweede les kreeg elk tweetal de spulletjes uit het tasje van Ekster. We konden nu ons ontwerp echt gaan maken!
Toen we samen het ontwerp gemaakt hadden, konden we gaan testen: kon Ekster al veilig slapen? We testten of Ekster de vos en de kat kon zien. Ook keken we of ze niet nat werd.

 

We verbeterden dat wat nog niet goed was.
Aan het einde van de les waren er een heleboel veilige slaapplekjes voor Ekster.
Ekster was heel blij!